Thursday, 7 August 2014

Epal Ranum itu.....

Pejam mata dan bayangkan kita dalam sebuah kebun epal yang luas. Tuan punya tanah datang dan menghulurkan dua kotak berwarna coklat bercorak polkadot putih. Kotak pertama dibuka, dalamnya ada sepuluh biji epal yang telah rosak, busuk dan berulat. kotak kedua pula dibuka, dalamnya ada sebiji epal yang masak ranum dan elok rupanya. Yang mana satu pilihan kita?

Jika masih punya akal yang waras, pasti pilihan kita adalah sebiji epal yang ranum dan elok rupanya. Itulah analogi kualiti vs kuantiti. Kualiti itu lebih penting dari kuantiti. Ini tidak boleh ditidakkan atau dinafikan lagi. Dalam perniagaan, produk berkualiti yang akan menjadi rebutan. Pengguna sanggup mengeluarkan wang yang banyak demi mendapatkan produk yang berkualiti. Memang benar, yang tidak berjenama tidak semestinya tiada kualiti, namun kebanyakan produk berjenama menawarkan kualiti yang bagus.

Kualiti bukan sahaja dalam dunia perniagaan, malahan dalam kehidupan seharian seperti masa, ibadat, makanan, juga banyak lagi.

Maka, ayuh kita menjadi sebiji epal yang ranum. Bukannya menjadi epal busuk yang berulat.


No comments:

Post a Comment